Bären i trädgården

Jag älskar verkligen bär, många bär är så lättodlade och att få äta färska bär direkt från trädgården andas verkligen sommar. Dessutom är det nyttigt, barnen tjatar sällan om godis eller snacks när de kan plocka bär fritt i trädgården. Och jag tycker själv att jag hittar fler och fler användningsområden för mina bär. 
Krusbären hör till de tidigare bland bärbuskarna, klara att skörda innan vinbären hunnit mogna. Det här är en gul sort som har funnits i trädgården i många år innan trädgården blev vår. Jag gör både krusbärskräm och krusbärsmarmelad av bären från denna buske. Fantastiskt gott och ett bra sätt att njuta av trädgårdens skördar året runt. De bären jag inte gör kräm eller marmelad på direkt fryser jag in så att vi har ett förråd. Det kan dock vara ganska tidskrävande att rensa eller "snoppa" (som jag säger) krusbären. För några år sedan kom jag dock på att det var betydligt enklare att göra det med en sax än att försöka rycka bort med fingrarna!
Vindruvsrankan satte jag för två år sedan, så det är tredje sommaren som den växer i vår trädgård. Än så länge har vi inte fått några bär på den, men jag hoppas att den här varma våren ska ge oss de första vindruvorna. Känner att jag varit väldigt dålig på att läsa på om vindruvsrankor så den har säkert inte fått de optimala förutsättningarna. Men en sommar kanske det händer...
#1 - - Eva:

Dina inlägg om trädgård ger inspiration!

#2 - - emma:

fint :)

Till top